Jangan panik jika dengar siren Amaran Tsunami hari ni

Jangan panik jika dengar siren Amaran Tsunami hari ni

Dimaklumkan bahawa Jabatan Meteorologi Malaysia (MMD) akan melaksanakan pengujian siren Sistem Amaran Awal Tsunami Malaysia (SAATNM) pada 27/3/2019 (Rabu) sekitar jam 9.00 pagi sehingga 4.00 petang di

a) Kuala Terengganu, Terengganu
b) Pulau Bum Bum, Semporna Sabah
c) Tuaran, Sabah

Penduduk di kawasan sekitar dinasihatkan agar tidak panik dengan bunyi siren tersebut kerana ia merupakan suatu ujian sahaja. MMD akan memaklumkan jika terdapat sebarang pindaan.

 

Jangan gelaboh ye..kalau compressor aircond anda ada berbunyi anda patut gelaboh, duit anda akan habis.

 

 

Doakan saudara kita di Gaza

Doakan saudara kita di Gaza

Ya Allah Engkau lindungilah saudara-saudara kami di Gaza. Aamiin

 

 

 

 

Saat kita sibuk dengan hari baru , mereka bermandi darah diratah peluru.
Saat kita sibuk merancang cuti, mreka sibuk bersiap untk mati. Jauhnya kita berbanding mereka.

 

Ya Allah, saat ini kami hanya mampu menadah tangan kepadaMU, teguhkanlah dan bantulah mereka di Gaza dan umat Islam seluruhnya. Kami serahkan batang leher musuh2 kepadaMu.. Hancurkanlah mereka, goyahkanlah mereka, pecah belahkanlah pakatan mereka. Wahai Tuhan Yang Maha Bijaksana sehebat2 Perancang. Aminn

 

AIRCOND KERETA PERODUA AXIA BARU BAIKI KEJAP SEJUK KEJAP TAK SEJUK LEPAS.

AIRCOND KERETA PERODUA AXIA BARU BAIKI KEJAP SEJUK KEJAP TAK SEJUK LEPAS.

 

Bercuti di kuala terengganu sempena cuti sekolah. Aircond kereta perodua axia ni masalah sekejap sejuk,sekejap tak sejuk. Akak ni maklum baru je baiki aircond tempoh hari.

 

Dari Nogori Somilan, sampai kuala ganu aircond keto akak kojap sojuk, kojap tak sojuk.

Akak baru je baiki aircond ni dik.Baru je ditukar apa magnet compressor ko apo orang panggil eh.

 

Tak apa kak bagi kami check dulu.Pemeriksaan percuma jer

-Pressure ok

-electrical ok

-angin ok

-Ooo,ni clutch set ada sikit salah pasang..

 

Lama tak nak baiki ni dik.. akak dah nak balik soromban dah.

Dalam sojam siap akak eh, akak nak drive balik 9 jam..

 

Baiki lah dik. Tak tahan akak nak balik nanti panah dlm kereto.

 

Ada artikel pasal clutch set ni kat web ms auto nanti abg jang update semula.,x jumpa cari tadi.. bahagian artikel di www.msauto.my

 

Torima kasih akak yo singgoh kodai kami..semoga solamat sompai ko soromban eh..

Botul ke dok abg jang kecek tadi.. hehe.belajar x habis lagi kecek nogori ni.

 

 

 

 

 

 

Pastikan aircond kereta anda berada dalam keadaan baik pada musim palihan monsun

Pastikan aircond kereta anda berada dalam keadaan baik pada musim palihan monsun

Cuaca tak menentu tanda berakhir dan beralih monsun timur laut

Ambil langkah waspada dengan nasihat yg dikeluarkan oleh pihak berwajib. Patuhi amaran semasa yg dikeluarkan dan rancang perjalanan anda.

Jaga keselamatan diri dan keluarga, harta benda dan kenderaan anda terutamanya.

 

 

Pastikan juga kesihatan kenderaan anda berada dalam keadaan yg baik, begitu juga dengan keadaan aircond kereta anda yang penting dalam keadaan cuaca yg tidak menentu.Pastikan servis mengikut jadual bukannya servis bila dah meragam.

Macam kesihatan manusia itu sendiri. Mencegah lebih baik dari mengubati yg roliknya memerlukan kos yg lebih tinggi. Berbeza dengan menjaga kesihatan sejak dari awal.

Pesanan untuk semua.Untuk dibantu masalah aircond kereta anda layari www.msauto.my

Perubahan suhu melampau

Perubahan suhu melampau

Kuala Terengganu 35°C pun terasa sangat bahang panas hari ni.. Sama2 kita mohon agar tidak berpanjangan.

.

Masuk dalam kereta, kuatkan lagi penghawa dingin.

“Kenapa? Tak rasa sejuk ke cuaca panas sangat?”

“Rasa panas.”

Cuaca membahang, bila buat urusan luar rumah dengan cuaca panas, masuk kereta macam nak pasang penghawa dingin sekuat-kuatnya.

Suami pun baca hadith.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ أَقْبَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِيتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلَّا فَشَا فِيهِمْ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمْ الَّذِينَ مَضَوْا وَلَمْ يَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِلَّا أُخِذُوا بِالسِّنِينَ وَشِدَّةِ الْمَئُونَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَيْهِمْ وَلَمْ يَمْنَعُوا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلَّا مُنِعُوا الْقَطْرَ مِنْ السَّمَاءِ وَلَوْلَا الْبَهَائِمُ لَمْ يُمْطَرُوا وَلَمْ يَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلَّا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَيْرِهِمْ فَأَخَذُوا بَعْضَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ وَمَا لَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَيَتَخَيَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَيْنَهُمْ

Abdullah bin Umar berkata, Rasulullah menghadapkan wajah kepada kami dan bersabda:

“Wahai golongan Muhajirin, lima perkara apabila kalian mendapat ujian dengannya, dan aku berlindung kepada Allah semoga kalian tidak mengalaminya,

 

  1. Tidaklah perbuatan keji tersebar di suatu masyarakat, kemudian mereka melakukannya dengan terang-terangan kecuali akan tersebar di tengah mereka penyakit taun dan kelaparan yang belum pernah terjadi terhadap orang sebelum mereka.
  2. Tidaklah mereka mengurangi timbangan dan sukatan kecuali mereka akan diseksa dengan kemarau panjang dan penguasa yang zalim.

  3. Tidaklah mereka enggan membayar zakat harta-harta mereka kecuali langit akan berhenti menitiskan air untuk mereka, kalau bukan kerana haiwan-haiwan ternak nescaya mereka tidak akan beri hujan.

  4. Tidaklah mereka melanggar janji Allah dan Rasul Nya kecuali Allah akan kuasakan atas mereka musuh dari luar mereka dan menguasainya

  5. Dan tidaklah pemimpin-pemimpin mereka enggan menjalankan hukum-hukum Allah dan tidak menganggap lebih baik apa yang diturunkan Allah, kecuali Allah akan menjadikan rasa takut di antara mereka.”

(HR Ibnu Majah 4009)

“Kita tidak menolak saintifik dan fakta bumi mengalami pemanasan global, kita tak sangkal kepanasan suhu akibat sekian sekian fakta alam. Tetapi 1400 tahun lalu, Rasulullah pesan akan berlaku kemarau dan juga dapat pemimpin yang zalim apabila para peniaga menipu timbangan, tidak amanah bermuamalah (tipu kualiti, tipu barang, tipu berat dll). Nampak remeh tetapi implikasi peniaga yang tidak jujur ni terkesan pada semua makhluk.”

Saya angguk-angguk.

Bab muamalah ni tak boleh main-main. Kadang ada yang meremehkan berkaitan jual beli, pandang ringan.

Semoga Allah ampunkan kita yang selalu lalai.

Ummu Amir,
#NotaHadith
#NotaMuamalat